Tips: Längre ögonfransar.

Till det här behöver du ögonfrans-penslar. jag laddade ner mina gratis på obsidiandawn.com klicka här, om du vill ladda ner samma penslar.

Nu böjar vi!

Steg 1. Öppna bilden i photoshop.


Steg 2.
Skapa ett nytt lager. Döp gärna om lagret, jag döpte det till "vänsteröga 1".



Steg 3.
Gå in på pensel verktyget och välj en ögonfrans till det övre ögonlocket. (Ni behöver såklart inte välja samma som jag valde)



Steg 4.
Ställ in penslen så att den passar på ögonlocket, som jag visar över. Det gör ingenting och det är något som sticker ut, de kan du ta bort senare.



Steg 5.
Gå in på det streckade verktyget i menyn, och högerklicka sedan på ögonfransen. Då kommer det upp en ruta, och i rutan klickar du dig vidare till "Free transform".



Steg 6.
Nu kan du rotera ögonfransarna så att de passar perfekt på ögonlocket!



Steg 7.
Nu drar du ner "opacity" så att du kan se de riktiga ögonfransarna. (Detta är frivilligt, men jag tycker att det är lättare inför nästa steg)



Steg 8.
Gå in på "eraser tool"/suddigummi verktyget i menyn, och börja sedan att "sudda"/ta bort bitar av ögonfransarna som du kanske inte vill ha kvar. Du kan fixa till så att de passar bättre. Jag gjorde ögonfransarna lite kortare på höjden.

Klart! Nu är vi klara med ögonfransarna på det övre locket, nu är det bara att fortsätta vidare på det under locket, och nästa öga. Du gör likadant som jag har visat.
Du kan dra upp "opacity" så att ögonfransarna blir mörkare, men jag låter de behålla färgen så att de blandas in bättre med orginal bilden.



Det kanske inte blir precis som du har tänkt dig på en gång, men övning ger färdighet ;)

Vad tyckte ni om detta tipset? Jag försökte förklara så gott jag kunde med mycket bilder och lite text. Är det något inom photoshop som ni skulle vilja lära er? Släng iväg en kommentar så kanske det kan fixas :D

Sträng copyright!


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskar tips & trix och denna med ögonfransar är inget undantag. Har provsatt ögonfransar på bilder nu tack vare ditt inlägg. Jättekul, tack!

Mvh Anna

Postat av: Malin

Vart hittar man sånna penslar då? :P

2010-01-31 @ 21:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback