Josefin - Pojken i randig pyjamas.


Kollage: Josefin

Jag vet att det var länge sen jag bloggade, men har man inget att blogga om, - så bloggar jag helst inte alls.

Som flera av er kanske vet så är den 27 Januari (Idag) en minnes dag, då vi ska minnas hur det var under andra världskriget, och den 27 Januari var dagen då alla fångar blev befriade från Auschwitz-Birkenau. Nazisterna styrde under 12 år, och de dödade över 6 miljoner judar, som de gasade och sköt ihjäl. Jag är inte jätte insatt i det här men jag tror att ni kanske vet något om det här själva (; 
 
"Förintelsens dag" hade vi som tema dag i skolan idag, och då tittade vi på filmen "Pojken i randig pyjamas" som handlar om allt det här. Jag måste säga att jag tyckte att filmen var väldigt hemsk, och jag grät faktiskt ett par gånger under filmen (sån mes jag är x)) men filmen var väldigt bra, lite obehaglig, men det kändes viktigt att se den och förstå hur det var och hur människor behandlade varandra. Dock var det ett väldigt tragiskt slut. Men den får 4/5 stjärnor ;)

"En berättelse som utspelar sig under det andra världskriget. Bruno är en åttaårig son till en officer på ett koncentrationsläger som blir vän med en judisk pojke på det andra sidan stängslet. Den förbjudna vänskapen får skrämmande och oväntade konsekvenser."



Kommentarer
Postat av: julia. :)

Usch, jag har hört talas om den filmen. <3

2010-01-27 @ 19:57:25
URL: http://jjuliaborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback